Pokec.sk / 25. 10. 2016

WebExpo 2016

9. ročník pražskej konferencie WebExpo mal svoje svetlé stránky, no i priestor na zlepšenie. Každopádne sme si to tam užili a niečo sa aj naučili. Pražské gastro-pivné zažitky sme stihli tiež :D. Dokopy nás bolo 33 a Pražskému HDP sme rozhodne pomohli. #workhardpartyhard

WebExpo 2016

WebExpo je, najväčšia webová konferencia v strednej Európe. Talky sú v čestine, slovenčine a angličtine. Má široký záber, s hlavným fokusom na vývoj, dizajn a biznis témy. Popritom sa zvezie všetko čo je vo svete onlinu momentálne aktuálne, alebo môže pomôcť pri vývoji kick ass (nielen) online produktov. Nechýbajú diskusné panely, workshopy, promo partnerov konferencie, hiring, energetické nápoje, pivo, súťaže atď. Konferencia sa nesie v uvoľnenej neformálnej atmosfére a sprevádzajú ju tri párty, ktoré ponúkaju priestor účastníkom pre networking. Webexpo je živý formát, z roka na rok sa postupne mení a prináša nové prvky.

WebExpo 2016

Z nášho tímu prišli ľudia naozaj z každej domény, produkt, marketing, dizajn, biznis, data mining a samozrejme vývoj. Každý si našiel svoje. Nižsie nájdete krátky sumár z niektorých prednášok čo nás počas konferencie zaujali.

Progressive Web Apps. Jana Moudrá.

Kým sa natívna apka usalaší na zariadení užívateľa v každom kroku (appstore, inštalácia) stráca cca 20% potenciálnych užívateľov. Panikáááá. Čo teraz? Ak nepotrebuješ špeci funkcionalitu a killing performance nezabudni že web je NAJväčšia aplikačná platforma.

20 minútový “lighting” talk s jednoduchou ukážkou o koncepte PWA. Čo Ti prinesú? Mrkni case studies - motivácia je užívateľský príjemnejší web, spokojní užívatelia a teda prekvitajúci produkt a tvoje plné vačky revenue :D. ďalšie príklady. Google proste tvrdí že PWA ROCKS!

Linky na šikovnícke tooly čo Ťi uľahčia robotu a Ty môžeš ísť spokojne večer na pivo: sw-precache | sw-toolbox | manifest generator

Daniel Harcek

Data obsession in e-commerce. How to earn more with analytics. Peter Jakuš.

Online žije a dýcha analytikou. Peťo Druker od susedov vravieval: “If you can't measure it, you can't improve it.” A mal pravdu. Zvlášt v kontexte trhu prepchaného konkurenciou.

Talk bol určený menej skúseným ešhopákom a analytikom. Dozvedel si sa čo merať, čo nemerať a že rozhodne nemerať všetko. A že ak si nie si istý pozri napríklad tu.

Ak to ešte nerobíš, v reportoch a analýzach rieš profit produktu namiesto revenue, meraj určite chybové stavy kde je to možné. Na prsty svojim zákazníkom budeš vidieť lepšie keď budeš merať aj search suggestions. A vedel si že Google Analytics dokáže vygenerovať related products k ľubovoľnému produktu na základe transakcií. WAU.

Daniel Harcek

Scalable Machine Learning Platform. Jan Strnad, Ondrej Zahradnik.

Chalani z Avastu porozprávali o ich custom riešení data science platformy na inteligentnejšie cielenie reklamy a sales akcií užívateľom. Architektúru ktorú pomerne dopodrobna predstavili, pokrýva dva use casy - strojový prístup na základe kľúča a dopytovanie dát cez custom SQL-like jazyk podobný analytikmi / salesákmi.

Hlavné úlohy tu hrajú Cassandra (machine access), HDFS + Parquet formát na storovanie dát (human access) spolu s Impalou a Hivom. Spark s MLLib pokrýva pipeliny na storovanie, agregáciu a učenie sa z dát. Na scéne sa mihne aj etcd, RabbitMQ a úplne na začiatku Kafka. Btw, pri pokeci s chalanmi v speakers cornri sme sa dozvedeli že ich data lake (zatiaľ) nemá žiadnu retenciu. To bude riadny clusterisko!

Dôležité ponaučenia:

  • Good features are superior to models. V rozdelení času prác fíčuri vs modely by data scientista by mal stráviť 90% času čistením dát, výberom a vytváraním správnych fíčur, ich aplikácia do modelov je už ľahká a triviálna
  • Vytvor si prepoužiteľnú abstrakciu pipeline operácii. Implementácia a skladanie pipelinov je ďalšia z činností kde tráviš majoritu času

Daniel Harcek

WebExpo 2016

How to increase your value as a developer, Lubo Smid.

Svižná prednáška pred plným Music Barom zaujala výborným prednášajúcim a objektívnym spracovaním. Ľubo - ktorý je mimochodom jeden zo spoluzakladateľov rýchlo rastúceho STRV, teda o vývojároch “niečo” vie - sa s nami podelil o spôsoby ako zvýšiť našu pracovnú efektivitu a schopnosti.

Tipy boli jednoduché, v mnohých prípadoch pre sedliacky rozum prirodzené. Podané pútavou formou naplnili heslo “Opakovanie je matka múdrosti”. Nikoho asi neprekvapí že dôraz sa kládol na boostovanie dôležitosti snahy riskovať, skúšať nové technológie.

Developer by nikdy nemal zaspať na vavrínoch a samovzdelávať sa po čas celej svojej kariéry. Voliť dobrý tím sa vypláca viac ako pracovať sám.

Ľubov odkaz je že netreba odchádzať do Sillicon Valey, ale treba pracovať na ambicióznych projektoch. A takých máme v Azete fúru.

Matej Boháč

JavaScript + Java = TypeScript, Tomasz Ducin.

Prednáška určená pre developerov zožala v plnej kino sále úspech - čo sa podpísalo na kvalite vzduchu :) - aj vďaka interaktivite, ktorú sa snažil počas celého 40 minútového kurzu Tomasz zapojiť. Aj napriek tomu že TypeScript poznali takmer všetci, na otázku kto ho používa v reálnych projektoch sa prihlásilo len približne 10% publika.

Dozvedeli sme sa silné aj slabé stránky TypeScriptu, technológie, ktorá spája silu a asynchrónnosť javascriptu s typovosťou Javy a problémy na ktoré je vhodný. Vedeli ste že Angular 2 je napísaný s použitím TypeScriptu? TypeScript vývojárom zjednodušuje udržovanie a pochopiteľnosť komplexných projektov. Nechýbalo ani porovnanie s rivalmi - natívnym javascriptom, Ecma6 a Coffee Scriptom. Za hlavné výhody TypeScriptu Tomasz považuje:

  • presunutie zodpovednosti za riešenie niektorých problémov na “platformu” a teda zjednodušenie práce
  • kontrolu typov (nečakané však?)
  • menej runtimových chýb
  • menej potrebných unit testov
  • lepšie umožnenie využitia design patternov a domain driven designu
  • aaand many more, vo všeobecnosti možnosť prenesenia backend konceptov do sveta frontendu

Mimochodom, ak by ste potrebovali generovat veľké množstvá JSON dát na testovanie, použite JSON Schema Faker, projekt na ktorom je Tomasz kontributor.

Matej Boháč

WebExpo 2016

Nejčastější chyby při návrhu mobilního a responzivního webu prakticky, Jan Kvasnička.

Názov neklamal a prednáška bola skutočne jedna z najpraktickejších - preplnená príkladmi a tipmy z reálnych projektov. V duchu skvelej Don’t Make Me Think od Števa Krugera nie len hlása heslo “Nenuťte uživatele přemýšlet” ale dokáže ho pretaviť aj do praxe. Nižšie nájdeš niekoľko vybraných tipov z prednášky:

  • hamburger menu anotovať labelom MENU a orámovať aby bolo jasné že ide o aktívny prvok - button
  • vždy ponúknuť užívateľovi vyhľadávanie - v porovnaní s hľadaním tovaru / služby cez produktový katalóg je search cez kľúčové slová nepochybne násobne rýchlejší
  • vždy použi click-to-call na telefónne čísla na stránke, použitie tel: schémy v href atribúte urobí z textového čísla okamžitý konverzný kanál
  • od 2017 bude Google penalizovať webstránky ktoré reklamou na svoju mobilnú aplikáciu prekrývajú obsah stránky - bol stanovený konkrétny rozmer a priestor pre tento typ reklamy. POP UP okná treba nadobro opustiť ako formu reklamy pre mobily

Z obľúbených nástrojov na testovanie a optimalizáciu spomenul Jan

Na dlhé zimné večery si otvor Janov komentár k jeho prednáške ktorý obsahuje aj praktického sprievodcu optimalizáciou.

Branislav Špirk

Extremely defensive PHP, Marco Pivetta.

Spolutvorca Zend Framework a ORM Doctrine ukázal, ako udržať svoje kódy na uzde v divokom svete PHP s dôrazom na vývoj open source knižníc. Vybrané body:

  • Users (and you) are dumb
  • Kód nie je znovupoužiteľný, abstrakcie sú znovupoužiteľné
  • Vždy sa vyhýbajte mutable objektom (konštruktor je jedným miestom na nastavenie stavu) PSR-7
  • Dôležité je riadiť sa Open/Closed princípom
  • Na použitie extend je nutné nájsť naozaj dobrý dôvod (Marco sa počas svojej kariéry ešte s takýmto nestretol)
  • Vždy deklarujte triedy ako final
  • Vždy vyžadujte typy vo svojich metódach (https://github.com/beberlei/assert )
  • Nepoužívajte traits
  • Nedôverujte žiadnemu kódu

Peter Turza

How to successfully grow a code review culture, Nina Zakharenko.

Robíš code review? My áno, a preto nás táto téma zaujala. Nina sa pozrela na to, ako funguje code review v ich spoločnosti a ako im code review pomohlo. Videli sme workflow cez Github enterprise a takisto pridala pár tipov na to, ako sa stať dobrým reviewerom ale aj submiterom.

  • Do procesu code review by sa mali zapojiť naozaj všetci developeri (áno aj juniori, ktorí sa takto vzdelávajú)
  • Pri písaní review by sme nemali používať osobné zámená (ty) ale nahradiť ich referenciou na kód (táto funkcia)
  • Mali by sme radšej klásť otázky ako dávať hneď odpovede.
  • Každého poteší, ak na kus svojho kódu dostane review formou :thumbsup: (teda aj chváliť, nie len "opravovať"
  • Pri submitovaní treba dať pozor na čitateľnosť kódu a hlavne veľkosť pull requestu (kto by chcel robiť review na 1000 riadkov kódu?)
  • Programátora, ktorý robí review odbremeníte, ak použijete niektoré nástroje na formátovanie kódu, kontrolu štandardov, prípadne linter.

Peter Turza

The development of product or how we killed agile, Nina Zakharenko.

Kontroverzná prednáška s minimom slidov (až 6) no s o to lepšou dramaturgiou - prebiehala ako vstupy rôznych členov (rolí) agile teamu a ich pohľad na agile transformáciu a kultúru. Začínala slovami “Agile became a buzzword...without a meaning. ...Agile usually dies with it’s implementation.” Kritika sa zamerala na biznis ktorý v tejto oblasti vznikol. Certifikované kurzy SCRUMu majú 95% success rate. Na otázku či je v sále niekto certifikovaný PM alebo PO nezdvihol nikto ruku. Alebo lepšie povedané radšej? Certifikácia podľa spíkrov môže byť dobrý štart, ale agile je o zmene myslenia a kultúry, nie o “naučení sa” postupov.

Hlavne takeaways:

  • neimplementuje agile “pomocou” waterfallu (napríklad to že developeri pracujú v iteráciach nestačí pokiaľ je všetka funkcionalita - požiadavka - známa vopred - ak je všetko známe vopred, je to opäť len iný waterfall)
  • agile je ako zrkadlo, núti vás pozrieť sa zoči voči pravde
  • agile si vyžaduje veľa komunikácie
  • pri implementácii postupne “cut bullshit from product development”
  • stovky položiek v backlogu sú ZLO
  • neklamte sa, žiadna analýza nedá dostatočný podklad na presný estimate a nepokryje všetko
  • načo sú long-term deadliny, keď každý vie že sa nesplnia?
  • preferujte feedback-based-estimates voči long-time-analysis-based-lies :)
  • komplexne timy minimalizuju obvinovaniu jedneho timu druhym ked sa nestiha (zavislosti a feedback loop)
  • a nakoniec agile potrebuje starostlivosť a lásku

Pamätná veta prednášky: “Vždy keď vidím stovky položiek v backlogu, začnú sa mi triasť prsty a mám chuť začať stláčať. Vtedy poviem PO že trpí fixáciou na nové fíčury a potrebuje terapeuta nie agilného kouča.” Ak ste PO, uistite sa teda že netrpíte hromadením alebo inak povedané Diogenovým symbolom.

A hádaj čo. Marek, Peter a Vit agile nezabili. Naopak, na základe vlastných chýb a skúseností dali návod ako agile nezabiť a odkázali všetkým, ktorí tvrdia že agile robia, ale v skutočnosti ho nerobia, nech to prestanú tak nazývať, lebo ho zabíjajú.

Daniel Harcek

From Pages to Threads: Designing the future of Messaging, Benjamin Keyser.

Messaging nás zaujíma. Lebo Pokec. Vedeli ste že:

  • 1 z 3 minút online je strávená na mobile a tento čas neustále rastie?
  • užívateľ otvorí iba 27 unikátnych aplikácií za mesiac (vratane downloadu a deletu)
  • a 80% tohto času je stráveného v jednej z troch aplikácií (web, email, nejaký messenger)
  • 4 najvačsie messaging appky prekonali už v roku 4 najväčšie social networking appky v sumárnom počte MAU (monthly active users)
  • v messangingu je veľa veľa peňazí, osobné transfery peňazí (bez platieb za produkty a tovary) v WeChat dvojnásobné prekonajú objem transakcií na PayPale
  • boti sú primárne spôsob ako dostať komerciu na platformu messangerov, vyžadujú silný kontext a silné pravidlá
  • praví boti sú kombináciou generatívnej gramatiky a počítačového účenia
  • vlákna (chat thready) vytváraju kontext a fokus

Keď hovoríme o fokuse (podľa štúdie v kanceláriach v londýne):

  • priemerný čas strávený na úlohe pred vyrušením - 75 sekúnd
  • 25 minút trvá nadviazať na úlohu po prerušení
  • vysoký multitasking znižuje tvoje IQ až o 15 bodov

Benjamin v skratke hovorí že budúcnosť messengerov je social shopping, doing business a social working, nie boti, boti sú len nástrojom. Messengre môžu radikálne zmeniť spôsob nakupovania a zjednodušiť nám niektoré činnosti vďaka možnosti okamžitej interakcie a poznaniu našich návykov. Predstav si že na prechádzke vyhladneš, zapneš messenger, prihovorí sa Ti tvoja obľúbená lokálna aplikácia, všetko si objednáš, vôjdeš a môžeš jesť, alebo si vyzdvihnúť zabalené jedlo za sebou. Všetko v jednom prostredí - teda vlastne tá virtuálna časť. Posledný tip, nezabúdaj na open graph tagy (s peknými obrázkami) v tvojich weboch. V konverzácii budú vyzerať skvelo.

Daniel Harcek


Koniec hlásenia. O rok sa vidíme na webexpe opäť.

Branislav Špirk, Daniel Harcek, Matej Boháč, Peter Turza

pokec.azet.sk

Pomôž nám vytvárať online produkty, ktoré používa väčšina Slovákov

CHCEM VEDIEŤ VIAC O AZETE